bakeyear.blogg.se

Här kommer jag att skriva ner allt jag bakar under hela 2013, för att bland annat se själv hur mycket jag bakar under ett år, men även för att dela med mig av min favorit recept.

27/1

Publicerad 2013-01-27 19:00:00 i Tårta

Gräddtårta med björnbär och lemoncurd
 
Tårtbotten
 
4 ägg
1 1/2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
smör till formen
 
Vispan grädde till ovansidan av tårtan och björnbär till fyllning.
 
Sätt på ungen på 175°C. Vispa ägg och socker riktigt poröst, blanda vetemjöl och bakpulver och vände ner i ägg smeten. Häll smeten i en smord form med ca. 20 cm diameter med löstagbarkant. Grädda i ca 30 min i mitten av ugnen.
 
 
Lemon curd
 
3 äggulor
1 ägg
4msk smör
2dl strösocker
1dl pressad citron
 
Vispa ihop ägg och äggulor. Smält smöret i en kastrull. Häll i sockret och blanda väl. Häll i äggblandningen och citronsaften och vispa ihop.
 
Sjud under kraftig vispning tills blandningen blir tjock och krämig, ca 5-10 min. Häll över ien skål och kallna.
 
Tårta
 
Dela en svala tårt botten så du får 3 delar. Lägg fösta botten på ett fat och bre på lemoncurden, sätt på nästa botten och strö över färska/tinade björnbär över hela botten (spara några till dekoration) bre på lite lemoncurd på sidan av locket som  kommer ligga mot bären så den hålls på plats. Lägg locket på plats och bre ut grädden jämt över hela tårtan och dekorera med lite björnbär på toppen.

Kommentarer

Postat av: Sarah

Publicerad 2013-02-03 10:35:33

Lät gott :)
men kan du inte ta bilder på de du gör?

Svar: Jodå det kan jag försöka komma ihåg till kommande recept :-)
Ida Pettersson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela