bakeyear.blogg.se

Här kommer jag att skriva ner allt jag bakar under hela 2013, för att bland annat se själv hur mycket jag bakar under ett år, men även för att dela med mig av min favorit recept.

28/1

Publicerad 2013-01-28 17:27:00 i Övrigt

Maränger
 

3 äggvitor
2dl strösocker
1krm ättiksprit
hushållsfärg om du vill.
 
Sätt ugnen på 100°C. Lägg äggvitorna i en skål gärna med rund botten, och ställ den i en kastrull med sjudande vatten som når upp till skålens botten. Vispa på låg hastighet i ca 2min, öka sedan farten och tillsätt lite socker i taget, undervispning. Tillsätt ätikan och fortsätt vispa tills marängsmeten är fast (så du kan vända på skålen ovanför huvudet)
 
Färga marängen om du vill, föröver smeten till en spits och spritsa ut jämnstora maränger på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i ca 1h-1 1/2h beroende på hur stora maränger du har, testa och se om du kan lyfta dem på bakplåtspappret utan att kladda fast, när du kan lyfta dem utan problem är dem klara. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela